4e week; 2e week ANWB-reis 4 t/m 10 september - Reisverslag uit Conil de la Frontera, Spanje van Fieneke Brouwer - WaarBenJij.nu 4e week; 2e week ANWB-reis 4 t/m 10 september - Reisverslag uit Conil de la Frontera, Spanje van Fieneke Brouwer - WaarBenJij.nu

4e week; 2e week ANWB-reis 4 t/m 10 september

Door: Fieneke

Blijf op de hoogte en volg Fieneke

10 September 2012 | Spanje, Conil de la Frontera

Dinsdag 4 september

Sevilla dus......
Er staan in Sevilla een aantal gebouwen die zijn overgebleven van de in 1929 gehouden Ibero-Amerikaanse tentoonstelling.
Bij één ervan begint Chiel zijn rondleiding, nl aan de Plaza de España. Een enorm, in een halve cirkel gebouwd gebouw, met twee torens, veel tegelwerk, indrukwekkende trappen en nog veel meer.

Daarna gaan we richting centrum.
Via het zgn Huis van Pilatus, een van de mooiste paleizen van Sevilla. Dan naar de kathedraal. Gebouwd op de plek waar eens een moskee stond. Prachtig! Veel moorse invloeden. Ook de vroegere binnenplaats met sinaasappelbomen is nog uit die tijd overgebleven.

Na de heerlijke (warme)lunch gaan we naar het Real Alcázar.
Dit is een enorm complex. Ook weer een erfenis uit de tijd van de Moorse overheersing. In de 14e eeuw is een Spaanse koning begonnen met zijn paleis in dit complex te bouwen en zijn opvolgers zijn er daarna nog wel een tijdje mee doorgegaan.
Het resultaat is indrukwekkend!

Wat boffen we met onze gids Chiel. Hij weet heel veel en kan erg boeiend vertellen.

Terug op de camping eerst maar eens boodschappen doen bij de Carrefour. We kopen een kleine ventilator. Lekker zo'n windje!

Vertrek 8.45 uur----Terug ???----Gereden 5 km.

Woensdag 5 september

We gaan met Chiel mee naar een natuurgebied dat tussen Sevilla en de oceaan ligt.
In Doñana zijn momenteel erg veel trekvogels. Hele zwermen ooievaars, flamingo's, lepelaars en nog veel meer zitten bij elkaar in plassen en meertjes. Geweldig!

Dan gaan we naar Almonte, een dorp in feesttooi. In de kerk is de Madonna uit El Rocio te gast en ze komt maar eens in de 7 jaar.
Een feestje waard dus.

Dan naar El Rocio zelf.
Wat een eigenaardige plaats, net een wild west plaatsje. Veel witte huizen, hekken om paarden aan vast te binden, hele brede straten die onverhard zijn. Daardoor loop je door een soort zandbak te sloffen.
Na de lunch, die we hier gebruiken (heel lekker) wagen we ons door de (hele erge) hitte om ons te verbazen over dit aparte stadje.
De kerk is gesloten, de Madonna is er toch niet.
Ze is op bezoek in Almonte......

Vertrek ???----Terug ???----Gereden 0 km.

Donderdag 6 september

Een dagtocht naar Córdoba.
We ontbijten onderweg op z'n Spaans. Dat betekend koffie, een broodje door midden en dan geroosterd, hierop een flinke scheut olijfolie en daar op weer tomatenmoes met peper. Of je doet er reuzel op. Of reuzel met paprika. En zo heb je nog wel wat varianten. Jan voegt er een toe......Bovenop de olijfolie nog een beetje boter smeren....want wat is een boterham zonder boter nietwaar! De Spanjaarden keken hun ogen uit! Gek hè, het was nog lekker ook.

Toen dus door naar Córdoba.
Over een zeer oude brug lopen we de stad in.
Er komt een gids bij. Therry, een engelsman. Onze "eigen" Chiel blijft in de buurt om eventueel te vertalen.

Eerst gaan we naar de oude synagoge, er zijn er in heel Spanje nog maar 4.

Dan naar de Moskee-Kathedraal, de zgn. Mezquita.
De gekozen plek is heel bijzonder.
In de Romeinse tijd stond hier een Janustempel.
Daarna bouwden de christenen er een kleine kerk op.
Op de ruïnes hiervan, zetten de Moren hun moskee neer.
De Kathedraal is middenin de voormalige moskee gebouwd.
Toen Karel V zag waarvoor hij toestemming had gegeven had hij spijt. "Iets unieks afbreken en vervangen door iets waar heel Spanje vol mee staat.......als ik dat geweten had" moet hij gezegd hebben.
In elk geval is het resultaat ook bijzonder.
De stijl van de moskee vind je terug in de kerk.
Deze is alleen veel hoger en natuurlijk zijn ook de gotiek en barok erin vertegenwoordigd.
Maar toch maken de vroegere gebeds- en ontmoetingsruimtes van de moskee de meeste indruk. Ruim 850 zuilen van graniet, jaspis en marmer dragen het dak. De kleuren zijn terracotta en geel.
Je krijgt er eigenlijk niet genoeg van. Steeds weer nieuwe doorkijkjes, prachtig perspectief, fantastisch!

Na de Tapas-lunch kijken we nog even rond in de stad en dan rijden we weer terug naar Sevilla.

We nemen afscheid van Chiel. Hij was geweldig.

Vertrek 8.30 uur---Terug ???----Gereden 0 km.

Vrijdag 7 september

Een vrije dag die we gebruiken om wat te klussen en uit te rusten.

Zaterdag 8 september

Als we 's morgens vertrekken is het mistig!
We vinden geen goede stopplek.
Bij San Fernando zien we zoutpannen met flamingo's. Leuk!

We komen nu aan de Atlantische kust.
Onze camping is in Conil de la Frontera.
We hebben een leuke plek met uitzicht.

's Avonds gaan we naar het stadje, er is hier feest. (ja, ook hier al...)
Gevolg: erg druk, slecht parkeren. Toch lukt het de auto kwijt te raken (in een super steile parkeergarage. Hoekomenwehierooitweeruit)
We gaan lekker een pizza eten op een terrasje aan de Plaza Santa Catalina.
Laat in de avond lopen we naar de auto terug.
We raken verzeild in een prachtige wirwar van steegjes en trappetjes. De huizen zijn allemaal wit gekalkt en alles is goed verlicht. Het lijkt wel of we door een sprookje van 1001-nacht lopen!

Hoera! We zijn de garage weer uitgekomen!

Vertrek 10.12 uur--Aankomst 12 uur--Gereden 141 km.(avond 10 km.)

Zondag 9 september

De wind is fris, we willen wel weg, dus gaan we een eindje langs de kust rijden.
Richting Barbate komen we eerst door El Palmar. We rijden hier een stukje door de binnenlanden. Heel leuk, onverharde weggetjes.
Dan Zahora, heel druk.
Zo komen we o.a. bij Trafalgar. Ja, daar waar Nelson gevallen is. Er staat een vuurtoren......

We rijden door bossen vol parasoldennen en komen dan in Barbate, ook druk.
We keren en stoppen net buiten het plaatsje op een plekje met mooi uitzicht op de vuurtoren.
Even lopen naar de duintjes, wat drinken in een leuk tentje en dan weer terug.
Via de zéér smalle straatjes van Conil dwalen we terug naar de camping.

Vertrek???----Terug???----Gereden 69 km.

Maandag 10 september

Vandaag naar de meest zuidelijke plek die we tijdens onze reis gaan bezoeken.
Gibraltar!
Via de grote weg, met prachtige uitzichten.
Bij Algeciras gaan we de grens over.
Passen laten zien, échte contrôle!
Dan zijn we in Groot-Britannië.

We worden bij het busstation afgezet. De meesten willen de rots op, maar wij willen varen, dus op zoek naar een boot.
Ja,ja, 25 GBP p.p. voor een uur.......
Dan maar een terrasje met koffie en tosti.

Er lopen allemaal mensen rond in rood-witte kleding. Het blijkt Nationale Feestdag te zijn (alweer een feestje!)
45 jaar geleden is er een referendum gehouden. Spaans of Brits? Er is voor Brits gekozen en sindsdien is 10 september DE feestdag op Gibraltar! Een aantal jaren geleden is er nog eens gestemd. Ruim 98% koos er toen voor om Brits te blijven!
Geweldig om een plein vol rood-witte mensen te zien die juichen bij toespraken (in het engels). In die toespraken wordt natuurlijk erg benadrukt hoe Brits Gibraltar is en vooral hoe Brits Gibraltar wil blijven!
Als alle rood-witte ballonnen de lucht in zijn gegaan, gaan we op zoek naar een bus die naar het zuidelijkste puntje van het zuidelijkste puntje rijdt. We vinden er een en het is nog gratis ook. Feest vandaag!
Bij het Europa Point staat een vuurtoren en een moskee. Bovendien heb je een prachtig gezicht op de Rots en de beide zeeën, de Middellandse en de Atlantische.
Een hele file schepen wacht op de beurt of op vracht om de Straat van Gibraltar door te kunnen varen......
Weer met de (gratis) bus terug om met onze eigen toeringcar campingwaards te gaan.
Maar eerst bij de grens de bus uit, lopend langs de douane en dan de bus weer in.....ja, maar dat gaat zo maar niet!
De bus is doorzocht en daar lagen sigaretten en drank in! (taxfree ingekocht door een aantal reisgenoten) En er zat maar 1 mannetje in die bus....(de chauffeur). Zoveel drank en sigaretten mag 1 zo'n mannetje niet meenemen.....Inpikken die handel.....Nou ja, dankzij Charles (onze "toerist") mocht iedereen zijn eigen aankopen aan gaan wijzen en kregen we toch alles mee. Ook de chauffeur. Maar goed ook, want hij wist een hele leuke route terug. We zagen Marokko zelfs liggen aan de andere kant van de "Straat".

We eten buiten met vlees en aardappels gebakken op de cadac met sla.

Vertrek 9 uur----Terug 18 uur----Gereden 0 km.

• 11 September 2012 - 12:22

Ria:

Gefeliciteerd met je neef en nicht in Wezep.
    Verder geen nieuws van het front, alles is oke.
    Geniet er maar van. Tot de volgende keer. Liefs Ria

• 11 September 2012 - 12:26

Margrit:

Wat een reis en wat zijn jullie ver van huis!!!Hier is nu de herfst begonnen dus zuig de warmte maar op en neem wat mee. Gaat het leuk in de groep? Geen zeikerts? Groetjes van ons