6e week; laatste 10 dagen ANWB-reis 18 t/m 27 sept - Reisverslag uit Gavín, Spanje van Fieneke Brouwer - WaarBenJij.nu 6e week; laatste 10 dagen ANWB-reis 18 t/m 27 sept - Reisverslag uit Gavín, Spanje van Fieneke Brouwer - WaarBenJij.nu

6e week; laatste 10 dagen ANWB-reis 18 t/m 27 sept

Door: Fieneke

Blijf op de hoogte en volg Fieneke

28 September 2012 | Spanje, Gavín

Dindag 18 september.

De lucht ziet er vandaag grijs uit.
We zijn nog een beetje op van gisteren, dus doen we even rustig aan.
Wat klussen, wassen, internetten, niksen en een boodschap.
20 km. voor we de eerste supermarkt vinden die open is......

Gereden 42 km (voor een paar boodschappen!)

Woensdag 19 september.

Vandaag doen we mee aan een extra excursie.
We rijden eerst een stukje zuidwaards (natuurlijk met z'n allen in een bus....) en gaan dan de bergen van de Sierra Nevada in.

De bus laat ons uitstappen bij het begin van het dorp Lanjaron (mag 'tie niet doorheen rijden).
Daardoor kunnen we onderweg koffie drinken en even rondkijken. Heel rustig zo'n plaatsje rond 10-en. Ze beginnen hier pas hun winkeltjes enzo te openen......
Aan de andere kant weer in de bus.

Dan door naar Pampaneira.
Een heel leuk klein wit dorp. Schilderachtige smalle straatjes, leuke doorkijkjes, alles heel schuin tegen de berghelling geplakt. Specialiteit hier: geweven tapijten. We besluiten toch maar om er niet een te kopen en dan gaat de bus verder naar het volgende witte dorpje.

Capileira ligt al net zo schuin tegen de berg geplakt.
Hier bekijken we een hammendrogerij. Gedroogde ham, specialiteit van de streek.
Leuk om te zien en de uitleg van de Spaanse mevrouw is leuk om te horen. Omdat ze ook nog alles aanwijst heb je bijna geen tolk nodig. (die is wel mee hoor).
We lopen het dorp in, steil omhoog en komen dan bij het restaurant voor de (boeren)lunch. Lekker hoor!

Weer terug naar de plek waar de bus ons komt ophalen. We moeten even wachten. Geen straf, winkeltjes genoeg........

Vertrek en terug???----Gereden 0 km

Donderdag 20 september

We gaan samen opstap, de Sierra Nevada in.
We rijden de bergen in, tot we niet verder kunnen.(net boven het skioord Pradollano)
Prachtige uitzichten!

Er blijkt nog een extraatje bij deze weg te zitten! Ze wordt nl gebruikt als testparcours voor auto's. We zien dus onherkenbaar vermomde Opels? Mercedessen? Volkswagens? enzo voorbij komen. Zelfs Volvo test hier een paar van zijn vrachtwagens.
Boven drinken we wat, stappen wat rond en eten ons broodje.
Via een andere, soms héél smalle, weg rijden we weer naar beneden. Prachtig!
Zo komen we bij de camping terug vanaf de andere kant.

We gaan onze tapas maken, als bijdrage voor de ANWB-tapasavond.
Vanavond is onze laatste avond in Andalusië.
We nemen afscheid met gezamenlijk zelfgemaakte tapas eten.
Wij maken sneetjes stokbrood, geroosterd in de oven. Hierop olijfolie gesprenkeld, daarop fijngemaakte tomaten en voor de liefhebbers nog een toefje tonijn erop. Peper erover, klaar! En lekker!
Het wordt een leuke, smakelijke avond.
Charles en Fia maakten gaspagio voor vooraf en Henk en Ine zorgden voor het toetje. Heel lekker, gebakken appelschijfjes in cognac en suiker met ijs! En daar tussenin allemaal verschillende lekkere kleine hapjes.

Vertrek en terug???----Gereden 98 km

Vrijdag 21 september.

Een reisdag.
Wat slaperig bij vertrek missen we de eerste afslagen. Gevolg: dwars door Granada met de caravan. Ook leuk. Steeds rechtdoor rijden, ene kant erin, andere kant eruit.
De rest van de route doen we op de gewone manier.
Prachtige landschappen. Bizarre bergen met grotwoningen. Mooie uitzichten.
Wat een camping treffen we aan! GROOT! Een dikke kilometer vanaf de ingang naar onze plek.
En daar gaan mensen dan overwinteren. Zes (6) maanden tussen de heggetjes........Brrrrrrr

's Avonds eten we een hapje in het campingrestaurant

Vertrek 10 uur----Aankomst 16.15 uur----Gereden 347 km

Zaterdag 22 september

Een extra excursie naar Murcia.
De gids Patty brengt ons eerst naar een bijzonder kerkje op een berg.
Je kunt er ook lekker koffie drinken in een cafeetje ernaast. Er wordt ook nog getrouwd, dus bruid en gom hebben heel wat extra belangstelling vanuit Nederland!

Dan naar de stad. In een oude kerk is een museum ingericht voor de beeldhouwer Francisco Salzillo.
Hij maakte hele bijzondere beelden die nog elk jaar door de straten van Murcia worden gedragen. Dit gebeurt dan tijdens de Paasweek. Zo zien de mensen het hele paasverhaal langskomen.

Dan gaan we nog even naar de kathedraal. Wel op een holletje, om 1 uur sluiten ze en om 5 uur gaat de deur pas weer open.
Voor de lunch even rondlopen, en dan heerlijk eten!
Eerst diverse tapas en dan paella. Naar keuze met kip of zeevruchten.
Het is vandaag wel bijzonder warm, dus de extra wandeling na de lunch houden we voor gezien......
We wachten op de bus, in de schaduw natuurlijk!

Vertrek en terug???----Gereden 0 km

Zondag 23 september

Heel warm.....
We maken een kort ritje.
Eerst naar Cabo de Palos, er is markt! Leuk!...? 't Lijkt op een braderie.....Maar ik koop wel 2 centuurs, 'k had er toch een nodig.

Koffie aan zee lijkt ons wel.
We rijden naar de vuurtoren. Wel mooi uitzicht, geen koffie. Verder zoeken, veel grote flats, kleinere huizen, allemaal langs het strand, maar geen parasol met een Ola-vlaggetje.
Dan maar terug naar de camping. Daar is een terrasje met koffie, en met zicht op water en surfers.
Dan lekker zitten op ons eigen "terras" met wat koels.
Jan zorgt voor het diner, hij bakt pannenkoeken....mmmmm

Vertrek en terug???----Gereden 30 km

Maandag 24 september.

Een reisdag.
We tanken 2x achter elkaar, de pompen zijn hier bijzonder langzaam.

Weer een mooie rit.
Aan het eind ervan gaan we een lange steile weg af met prachtig uitzicht op een stuwmeer.

Met het grootste deel van de groep eten we in het restaurant.

Vertrek 9.25 uur----Aankomst 17.00 uur----Gereden 317 km

Dinsdag 25 september.

Een reisdag.
Wat een land, dat Spanje. Steeds weer verrassingen in het landschap.
Fel rode aarde, gele stukken erdoorheen, bergen die afwisselen grijs geel bruin wit groen en wat al niet zijn.......

Het laatste stuk van de rit gaat over een heel smalle weg, door een soort kloof. We zien arenden vliegen!
Geweldig!!
Een rit met 5*****!

Onderweg ontmoeten we Henk en Ine en ook Nanko en Jannie, terug van pech in Lorca. Gezamenlijk komen we op de camping aan, als laatsten.
We hebben een rottig klein plekkie.

Ten slotte vieren we de verjaardag van Charles, met hapje en drankje.

Vertrek 9.54 uur----Aankomst 16.45 uur----Gereden 302 km

Woensdag 26 september

Het regent!!!
We gaan even weg om een boodschap te doen in het dorp.
Wat een leuk winkeltje vinden we daar! Het is net de grot van Aladin, je kunt er allerlei schatten vinden.....We kopen er een cadeautje en ik krijg van Jan een flamencodanseres van gietijzer. Geweldig!

Intussen is het droog geworden.
We rijden de camping voorbij om even "verderop" te kijken.
Het wordt een leuk ritje.
Langs een stuwmeer en mooie uitzichten.
We komen in Ateca.
Er staat een hele bijzondere kerktoren. Onderstuk is Moors, bovenstuk Barok en dat alles uit het lood. Ook hele leuke smalle straatjes met trappetjes en doorkijkjes.
We eten de gekocht boodschappen maar op als lunch. Zonder mes en uit het vuistje.
Via Alhama de Aragon rijden we weer terug.

Vertrek en terug???----Gereden 51 km

Donderdag 27 september

Een reisdag.
We komen door de vlakte van de Ebro en langs een enorm windmolenpark.
In de verte zien we vaag de hoge bergen van de Pyreneën.
We rijden door en dan ineens, na een bocht......Bergen! Met verse poedersneeuw! Wat een verrassing! Heel mooi!
Op de camping (mooi gelegen) was spoelen, restjes bij de vlag, verkleden, vlag strijken en dan naar de afscheidsmaaltijd met leuke dingen. Het cadeau wordt met enthousiasme ontvangen, iedereen vindt het mooi!
De reis is voorbij.

Vertrek 10.16 uur----Aankomst 15.05 uur----Gereden 252 km

We gaan nog wel even door. Hoewel het weer hier ook wat minder is, is het altijd nog beter dan in NL.
We hebben 2 nachten bijgeboekt op deze camping, daarna zien we wel.
Rustig aan (vooral rustig....) terug naar huis......'t Moet er toch een keer van komen!

• 28 September 2012 - 19:48

Hannyenjan:

Dat was een heel programma wat jullie hebben afgewerkt.
    Ja dan wil zeker wel twee dagen even bijkomen op de camping.
    Geniet maar in alle rust van jullie terugreis!
    Groetjes Jan en Hanny.

• 28 September 2012 - 22:57

Wil Visschers:

Geniet van je reisverhalen.
    Ben benieuwdnaar jullie fotos.
    Kom goed terug.
    Liefs Wil

• 28 September 2012 - 22:57

Wil Visschers:

Geniet van je reisverhalen.
    Ben benieuwdnaar jullie fotos.
    Kom goed terug.
    Liefs Wil