5e week; 3e week ANWB-reis 11 t/m 17 september - Reisverslag uit Granada, Spanje van Fieneke Brouwer - WaarBenJij.nu 5e week; 3e week ANWB-reis 11 t/m 17 september - Reisverslag uit Granada, Spanje van Fieneke Brouwer - WaarBenJij.nu

5e week; 3e week ANWB-reis 11 t/m 17 september

Door: Fieneke

Blijf op de hoogte en volg Fieneke

17 September 2012 | Spanje, Granada

Andalusië.........
Daar rijden we nu alweer een poosje doorheen.
Wat ons erg opvalt, is het feit, dat je overal eten ziet.
Ik bedoel, het groeit overal.
Olijven, amandelen, vijgen, graan (wel al geoogst) maïs, zonnebloemen, dadels, druiven, zelfs rijst in de wat nattere kustgebieden.
Op elk geschikt plekje wordt iets verbouwd, tot hoog boven de rotsen aantoe!
Het gevolg is natuurlijk, dat het ook allemaal opgegeten moet worden en daar is men dan ook zo ongeveer de hele dag mee bezig.
"Sonja" lezen we wel weer als we thuiskomen........

Waar waren we gebleven....o ja!

Dinsdag 11 september.
Een excursiedag naar Jerez en Cadiz.

Eerst naar Jerez, de bakermat van de sherry.
Na aankomst in de stad naar goed Hollands gebruik eerst koffie....op een pleintje.

Dan gaan we naar de firma González Byass, een bekend sherryhuis. (Daar maken ze dat dus)
We worden welkom geheten door een jonge Hollanse, die al een aantal jaren in Spanje woont en ons bij dit bedrijf gaat gidsen.
Met een treintje gaan we eerst het hele terrein over en krijgen zo een globaal overzicht van het hele gebeuren.
Dan worden we door opslag en andere ruimtes geleid en krijgen uitleg over de wijze waarop sherry wordt gemaakt.
Tot slot mogen we ook proeven. We krijgen 3 soorten aangeboden. Een droge sherry, een soort die redelijk zoet is en alleen voor de Britse markt wordt gemaakt en een oude, grijpte (ook zoete) soort.

Dan op een holletje naar de Andalusische Rijschool. We moeten er echt om 12 uur zitten, anders komen we er niet meer in!
We krijgen een demonstratie met de Andalusische paarden. Jan vindt het sprekend op Wenen lijken, maar daar heet het dan ook de Spaanse Rijschool.......
Indrukwekkend hoor! (geen foto's maken! Pas op hoor! ze pikken je er zo uit, inleveren die handel......)

Een heerlijke lunch, tapa's enzo....

Dan gaat het richting Cadiz
De stad ligt op een eiland en we rijden er over een brug naartoe en later via een dam er weer af.
Daar tussen in bekijken we de stad. De boulevard met zicht op een fort voor de kust, het centrum en ook een leuk terrasje wordt natuurlijk niet vergeten.

Woensdag 12 september

Vandaag een reisdag.
We rijden vandaag naar Ronda, een mooie route.
We tanken bij Medina Sidonia en lunchen op een enorme parkeerplaats van een oud restaurant.

Vertrek 9.45 uur----Aankomst 14.15 uur----Gereden 180 km.

Donderdag 13 september

Een excurie naar Ronda en omgeving staat op het programma.
Eerst Ronda.
We gaan er met de bus heen, stappen aan de noordkant uit en lopen dan langs de Arena (hier worden stierengevechten gehouden, ong. 6 per jaar in september).
Dan naar de beroemde kloof die dwars door Ronda loopt en die wordt overbrugd door een aantal oude bruggen. De bekendste -en hoogste- bekijken we en we lopen er overheen.
We komen bij het Don Bosco-huis waar we even door mogen lopen naar de tuin aan de achterkant. Prachtig zicht heb je hier op kloof en brug. Dan via een parkje naar beneden, door de poort en de bus weer in.
We rijden naar Setenil. Een wonderlijk plaatsje. Leuk om even doorheen te lopen. Hier zijn huizen gebouwd onder overhangende rotsen. Ook restaurantjes zitten er in. Kopje koffie € 1.-!

Verder weer, de bergen in.
Vlak bij Grazalema krijgen we in een restaurant met geweldig uitzicht een heerlijk lopend buffet.
We rollen de bus weer in en rijden verder door de bergen naar het hoogste punt in de buurt, de Puerto de las Palomas (1357m).
Wat een prachtige uitzichten hebben we onderweg!

Vrijdag 14 september

We houden ons kalm.
Wat rommelen, wassen, lezen enzo......
O ja en een boodschap, want we moeten natuurlijk wel eten!

Vertrek///----Terug///----Gereden 9 km.

Zaterdag 15 september

Het begint heel gezellig, met een gezamenlijk ontbijt.
Wij brengen zelf het "gereedschap" mee(stoelen, borden ed) en voor de rest is gezorgd. Wat een leuk idee!

Na afloop gaan we samen nog eens terug naar Ronda.
We rijden over de oude hoge brug en parkeren in een parkeergarage(!)
Lopen nog eens langs de Arena en door de bekendste winkelstraat (een terrasje, jaja).
Via een parkje met trappen en uitzichtpunten dalen we af in de kloof en komen zo bij de andere oude bruggen.
Dan gaan we weer omhoog door de smalle kronkelige straatjes met kleine gladde keitjes. Tot onze verbazing rijden hier zelfs nog auto's!
Als we puffend boven komen, zakken we neer op het eerste terrasje dat we zien.......het voelt als een oase! Drinken aub!
Heerlijk koel en heel lekker......later ook nog een klein hapje eten.
Dan gaan we nog even langs een paar winkeltjes....
Bij een leuk artistiek winkeltje (Eb Felar de Ronda) kopen we mooie keramiek. Nog even langs de leerwinkeltjes en dan weer teru naar huis.
Leuk stadje, Ronda!

Vertrek???----Terug???----Gereden 9.5 km.

Zondag 16 september.

Een reisdag naar Güejar-Sierra (bij Granada)
Weer een prachtig landschap.
Vanuit de bergen, via een redelijk vlak gebied, naar de nog hogere bergen van de Sierra Nevada!
We zijn benieuwd wat ons hier te wachten staat!!

Vertrek 9.40 uur----Aankomst 14.15 uur----Gereden 209 km.

Maandag 17 september

Granada!
Met weer zo'n fantastische gids, Maria (met microfoontje, heerlijk!)

Eerst de stad met in het centrum de Koningskapel (met verhalen over Philips de Schone, Johanna de Waanzinnige, Karel V en nog veel meer).
Even rust op het grote plein, met koffie natuurlijk, en daan naar de Kathedraal.
Weer een kerk, maar weer totaal anders dan de vorigen. Hoog, licht en wit.
Wat een leuke winkelstraatjes hebben ze hier! Het lijkt wel een arabische soek!

Tijdens de lunch in hotel Guatemala worden we verrast door een groepje Spaanse zangers/muzikanten. Prachtige muziek, leuk hoor!
De c.d vindt gretig aftrek!

Dan, om ong. 16 uur, naar het Alhambra.
Zoveel te zien!
Zo oud allemaal en nog zo mooi!
Via het paleis van Karel V naar het Moorse gedeelte.
We krijgen een uitvoerige rondleiding.
Het is een heel bijzondere ervaring. (het is wel heel druk!)

Als laatste gaan we naar de aangrenzende tuinen van de Generalife.
Een vermoeiende maar héél mooie dag!

• 19 September 2012 - 11:49

Margrit:

geweldige reis! wat doen jullie veel! heb maar veel plezier en geniet!