Eindelijk Toscane! Bij Florence - Reisverslag uit Firenze, Italië van Fieneke Brouwer - WaarBenJij.nu Eindelijk Toscane! Bij Florence - Reisverslag uit Firenze, Italië van Fieneke Brouwer - WaarBenJij.nu

Eindelijk Toscane! Bij Florence

Door: Fieneke

Blijf op de hoogte en volg Fieneke

14 September 2013 | Italië, Firenze

Donderdag 12 september

Vandaag een reisdag naar Troghi bij Florence.
Vanwege de afstand rijden we bijna de hele weg over de Autostrada,.
Het is niet prettig.
Héél druk en veel vrachtverkeer.
Hoewel die net als wij, ook maar 80 km mogen rijden, zitten ze telkens dicht achter je te douwen en te toeteren en rijden je dan al gebarend voorbij.
Stom volk.

Maar de camping is prachtig en ons plekje is mooi!

Vrijdag 13 september

Florence-Firenze!
Wil je nog mooier hebben!

Voor dag en douw staan we op de bus te wachten……daar komt ‘tie…….3 kwartier te laat!

Maar Florence staat er al eeuwen, dus dat eventjes kan er ook nog wel bij.
En ze is het wachten waard!
We beginnen onze rondleiding bij de kerk Santa Croce.
In deze kerk bevinden zich prachtige monumentale graven van o.a. Michelangelo, Machiavelli, Rossini en Galileï.
Een belangrijke kerk in de geschiedenis van Florence.
Op het plein vóór de kerk drinken we koffie met een lekker broodje.

Dan verder door de stad. Al lopend vertelt de gids heel veel en dankzij de “oortjes” die we allemaal in hebben, kunnen we het goed volgen.
We komen langs de prachtige Dom met Baptisterium (=aparte doopkapel) en Klokkentoren.
Bekleed met wit, zwart en roze marmer.

Het volgende bezoek is de Cappelle Medicee.
Deze kapel hoort bij de parochiekerk van de Medici’s, de San Lorenzo, maar is ervan afgesloten en vormt nu een apart museum. Er zijn veel graftomben van de familie, versierd door o.a. Donatello en Michelangelo.

Dan weer op een holletje verder door de stad.
Als we de beroemde David van Michelangelo in het zicht hebben, worden we een restaurant ingeleid voor de lunch.
Heerlijk!
Vooraf 2 pasta’s, hoofdgerecht vlees met champignonsaus en spinazie en doppertjes, een ijsje toe (Jan krijgt een overdadige vers fruit schotel) en tot slot koffie.

We vervolgen onze tocht, nu naar de Ponte Vecchio, de beroemde brug-met-winkeltjes.
Vanaf hier, via de Uffizi, weer terug naar het plein waar David staat, de Piazza della Signoria.
We hebben de hele dag veel verhalen gehoord over de geschiedenis van Florence en -daarmee verweven- de geschiedenis van de familie Medici. In hun wapenschild 6 bollen. Oorspronkelijk waren dat gewoon pillen, want het was een geslacht van pillendraaiers, artsen dus!
De rondleiding eindigt op dit plein…..en daar heb ik eindelijk de plek gezien waar Savonarola terecht gesteld is. De vorige keer heb ik dat gemist……

We hebben even “vrij” en lopen terug naar de Ponte Vecchio, nu helemaal door naar de overkant. Ook hiervandaan heb je er een prachtig zicht op. En ook op de rest van het centrum.
We lopen langs de Arno naar de volgende brug en dan via de “achteraf-straatjes” terug naar de bus.

Tjonge, wat een dag!

Zaterdag 14 september

Een klein tripje voor de zaterdag.
Na zo’n dag als gisteren hoef je ook niets groots meer….

We rijden door de Chianti streek naar Greve in Chianti.
Er is markt, maar die is niet zo bijzonder. Het plaatsje is wel leuk, een plein met winkeltjes en restaurants onder arcaden.
Heerlijke koffie op een leuk, piepklein terrasje en dan maar weer huis-toe. Nog wel even boodschappen.
Hé! we vinden een Coop…..een Coop??? zeg maar gerust een CÓÓÓÓÓÓÓP!
Wat een knaap van een winkel! Zelfs de oude heer Heijn heeft zoiets vast nog nooit gezien!

Bij thuiskomst is het al bijna tijd voor het feest.
Er zijn nl 3 jarigen tijdens de reis en die geven vanavond een feestje……