Zwerven door Toscane - Reisverslag uit Castiglione del Lago, Italië van Fieneke Brouwer - WaarBenJij.nu Zwerven door Toscane - Reisverslag uit Castiglione del Lago, Italië van Fieneke Brouwer - WaarBenJij.nu

Zwerven door Toscane

Door: Fieneke

Blijf op de hoogte en volg Fieneke

16 September 2013 | Italië, Castiglione del Lago

Zondag 15 september

Vandaag een korte rit naar Lago Trasimeno.
Het eerste stuk van de weg heeft een bedroevend slecht wegdek, later wordt het beter.
Er zijn mooie uitzichten onderweg en na een poosje vinden we dat ook de plantengroei –vooral de bomen- duidelijk zuidelijke allures krijgt.

We zijn vroeg op de camping.
We zetten de luifel op, lekker tegen de toch wel harde wind.
De was wordt gespoeld (deze heeft lekker kunnen klutsen over het slechte wegdek) en “ons verhaal” kan lekker even bijgewerkt.

’s Avonds eten we met de groep een pizzamaaltijd in het camping restaurant.
Eerst nog een voorafje, Crostini. (sneetjes stokbrood met diverse beleggingen) en daarna de pizza. Jan kiest de Diavolo en Fieneke eentje met o.a. Parmaham.
Wat smullen we weer!

Maandag 16 september

We vertrekken om 8 uur bij de vlag en maken vandaag een tocht door Zuid Toscane.
Onze gids heet Babs die, zoals zij zelf zegt, haar (Italiaanse)man heeft ontmoet toen ze opgravingen deed. Haha.
Ze geeft luid en duidelijk (en uitvoerig) informatie over streek, stadjes en geschiedenis.
Wat missen we de “oortjes” nu! Om alles te volgen moeten we bij haar blijven staan en dat maakt het wel wat saai.

We gaan eerst naar Pienza, een stadje gesticht door Paus Pius II.
Na de koffie mogen we zelf even rond kijken en we genieten van de kleine straatjes en leuke doorkijkjes.
Dan naar Montalcino voor (eerst) de lunch en later ook een rondleiding.
De lunch, bij Ristorante “Il Griffo”, is weer echt “Italiaanse Delicatessen”!
Vooraf Ribollita, dit is een dikke bonensoep met witte cannellinibonen, cavolo nero (een soort snijbiet), groenten en kruiden. Hierbij wordt brood gegeven. Heel smakelijk!
Daarna plakjes vlees met een soort ingedikte vleesgelei en spinazie en als nagerecht chocolade mousse. (Jan krijgt “melone”).
Na de rondleiding (wat is dit stadje scheef! We klauteren heel wat trappen af!) met de bus naar de Abbazia de San Antimo. (bij Castelnuovo dell’Abate).
Prachtig gelegen in een dal en heel oud. Wat het meest verbaast, is de enorme hoogte van deze oude Abdijkerk.

De route voert verder door een prachtig, typisch Toscaans landschap.
Tegen 18 uur komen we bij Montepulciano, bij de Frattoria Pulcino, een wijn-en olijfolie boerderij.
Hier hebben we een wijnproeverij.
We krijgen eerst witte en dan rode wijn.
Hierbij een stukje geitenkaas en plakjes salami, met wat brood.
Daarna een zware witte desertwijn, Met amandelkoekjes die je erin moet soppen. (dus daarom zijn die dingen zo hard…..nooit geweten!)
Het wordt al donker als we terugrijden.
Rond 20 uur zijn we thuis.
Jan eet nog een stukje brood, maar Fieneke hoeft niets meer…….

• 17 September 2013 - 19:51

Hanny Metselaar:

zo, dat waren heel wat reisverslagen tegelijk. Maar het ziet er geweldig uit.
    genieten jullie nog maar even door.
    groetjes jan en hanny.

• 17 September 2013 - 23:56

Ria:

Hartelijk bedankt voor de mail naarde huiskring. Vonden ze heel erg leuk.
    Van je liefste zus de groeten en een dikke kus.

• 18 September 2013 - 00:12

Margrit:

Zo dat was weer een heel verhaal!. Volgens mij heb je op het zelfde plein in Verona gegeten als wij toen.
    Lekker die sla, is wat voor mij! Lazize is leuk he. Daar hebben wij toen die stacaravan gewonnen. Nog veel plezier ook met al die koffie en pizza's. Heb je Wilte al ontmoet? Doe ze de groeten van ons. Ter herkenning: De eerste wintersportreis in Kramsach.Tot het volgende verhaal.!

• 18 September 2013 - 00:12