Oostelijk Duitsland - Reisverslag uit Eisenach, Duitsland van Fieneke Brouwer - WaarBenJij.nu Oostelijk Duitsland - Reisverslag uit Eisenach, Duitsland van Fieneke Brouwer - WaarBenJij.nu

Oostelijk Duitsland

Door: Fieneke

Blijf op de hoogte en volg Fieneke

26 Augustus 2013 | Duitsland, Eisenach

Maandag 26 augustus

Wat heerlijk om op de eerste reisdag zo lekker rustig te ontbijten!

We rijden binnendoor langs Fritzlar.
Dan volgen Hessisch Lichtenau en Waldkappel.
Eisenach staat al op de borden, die kant moeten we uit.
We krijgen een omleiding, een heerlijk rustig weggetje waar we een goede plek vinden om te lunchen.
Onze Subaru kan al meteen laten zien wat hij kan, want plots staan we bij een helling van 15%.
Lachend rijdt hij in volle bepakking naar boven.
Weer terug op de route passeren we Creuzburg……hé, een camping!
Deze stond niet “in de boekjes”, maar qua ligging ten opzichte van Eisenach is deze wel heel gunstig.
Dus het wordt geen Frankenroda maar Creuzburg.
Camping Werratal.
Eenvoudig, maar lekker ruim.

Nadat we ons geïnstalleerd hebben even het plaatsje bekijken.
Rustig! is het hier overal en er zijn verschillende leuke plekjes te bewonderen.

Dinsdag 27 augustus

Vandaag op excursie naar Eisenach.
Eerst naar het centrum, naar de VVV.
Wat een prachtig opgeknapte stad is dit! We lopen even een klein rondje en ervaren dat hier vele grote namen geleefd en/of gewerkt hebben.
Bach is er geboren, Luther en Wagner hebben hier geleefd en ook Röntgen heeft z’n wortels in deze stad.
’s Morgens bezoeken we de AWE, een automuseum met een geschiedenis van voor de 1e wereldoorlog tot heden.
BMW wordt EMW en dan worden hier in de jaren 50 t/m 90 vele Wartburgs gebouwd. Jeugdsentiment……..
Na de Wende heeft Opel zich hier gevestigd.

’s Middags bezoeken we de Wartburg, prachtig gelegen boven de stad.
Ook hier komen we de namen tegen van Luther en Wagner.
Luther heeft zich hier incognito schuilgehouden en vertaalde in die tijd o.a. het Nieuwe Testament in het Duits. Volgens de gids spreken hierdoor alle Duitsers “Luther-Duits”, zoveel invloed heeft deze vertaling op de volkstaal van Duitsland gehad.
Wagner heeft zich door deze burcht laten inspireren en “Tanhauser” speelt zich dan ook hier en in deze omgeving af.
Wanneer we terug op de camping komen blijkt er intussen een groep jeugd te zijn gearriveerd. Er staan heel wat tentjes.
Zodoende hebben we heel wat te zien!
Woensdag 28 augustus

We rijden om Eisenach heen, via de Mc.
Jan heeft nl. vanmorgen geprikt en we willen even internetten, maar dat hebben ze hier niet!
Dan maar koffie en weer verder.
Via Marksuhl, Kieselbach naar Vacha.
Verderop, bij Rasdorf, is Point Alpha, een herinneringsplek aan “het-ijzeren-gordijn”.
Hier waren een Amerikaans legerkamp en een Oost-Duitse grenspost vlak bij elkaar gelegerd.
De kale strook grond (Grüne Grenze noemen ze die) waar niemand ongemerkt overheen kon, is nog goed te zien.
Nu alles één mooi, rustig gebied. Onvoorstelbaar dat men hier vroeger zo gescheiden moest leven.

We rijden naar de camping in Dippach, Camping Ulstertal.
Terwijl we ons installeren worden we nieuwsgierig bekeken door een geit en gecontroleerd door een hen met een hele schare kuikentjes. We worden goedgekeurd.

Nog even naar Tann om te tanken.
Het plaatsje heeft een heel oud centrum, erg leuk.
Ook een Museumdorf, maar dat is al bijna dicht. Niet erg, want zo is er ook al genoeg te zien in dit leuke oude plaatsje.

Morgen verlaten we het gebied dat tot 1989 “Oost-Duitsland” heette.
Wat is het hier mooi en rustig! Een aanrader!
Het gebied is nog vol weggetjes die doen denken aan de boeken van Dr. L. van Egeraat…….